Jak optimalizovat Minecraft server a snížit lagy

Kompletní návod jak optimalizovat Minecraft server, snížit lagy a zlepšit výkon pro Vanilla, Fabric, Spigot a Paper servery.

Minecraft server může běžet pomalu kvůli špatné optimalizaci. Tento návod vám pomůže snížit lagy a zepšit výkon.


Optimalizace Vanilla serveru

Pokud používáte “vanilla” Minecraft server existuje několik klíčových nastavení, která můžete změnit:

Nastavení v server.properties

  • view-distance – Počet načtených chunků, doporučeno 6–8
  • simulation-distance – Počet načtených entit v okolí, doporučeno 4–6

Optimalizace serveru s Fabric

Klíčové mody pro optimalizaci

  • Lithium – Zrychluje fyziku, AI a výpočty serveru
  • Starlight – Optimalizace světla
  • FerriteCore – Snižuje využití RAM, ideální pro větší servery
  • Spark – Analyzuje výkon serveru, pomáhá najít a odstranit lagy způsobené entitami

Další doporučení

  • Také nezapomeňte správně nastavit view-distance a simulation-distance.

Optimalizace Spigot/Paper serveru

Spigot a Paper jsou nejlepší volby pro váš server díky rozsáhlé optimalizaci.

Nastavení v bukkit.yml

Snížení spawn limitů může pomoct, avšak počítejte se snížením efektivity vašich mobtrapek. Zde jsou dobře základní optimalizované hodnoty:

spawn-limits:
  monsters: 20
  animals: 5
  water-animals: 2
  water-ambient: 2
  water-underground-creature: 3
  axolotls: 3
  ambient: 1

Nastavení v spigot.yml

Pokud máte problémy s výkonem, doporučujeme přepsat výchozí hodnoty na tyto, avšak počítejte s odlišným chováním mobtrapek.

# Vzdálenost v blocích, ze které budou entity viditelné.
entity-tracking-range:
  players: 48
  animals: 48
  monsters: 48
  misc: 32
  other: 64

# Maximální vzdálenost od hráče, při které se entita bude hýbat.
entity-activation-range:
  animals: 16a
  monsters: 24
  raiders: 48
  misc: 8
  water: 8
  villagers: 16
  flying-monsters: 48

Nastavení v paper.yml

Další doporučená nastavení, která vám pomohou zlepšit výkon.

- use-faster-eigencraft-redstone: true # Zlepšuje výkon Redstone obvodů

# Vzdálenost, ve které se entity začnou despawnovat
- despawn-ranges:
        hard: 72
        soft: 30
      axolotls:
        hard: 72
        soft: 30
      creature:
        hard: 72
        soft: 30
      misc:
        hard: 72
        soft: 30
      monster:
        hard: 72
        soft: 30
      undergroundwatercreature:
        hard: 72
        soft: 30
      waterambient:
        hard: 72
        soft: 30
      watercreature:
        hard: 72

- max-entity-collisions: 2 # Snižuje lagy z kolizí entit

Další doporučení

  • Purpur – Nadstavba Paperu, lepší optimalizace
  • FarmLimiter – Snižuje počet entit ve farmách
  • Spark – Umožňuje detailní analýzu výkonu serveru a identifikaci problémových entit
  • Chunky – Předgeneruje chunky a zlepšuje výkon při načítání světa

Další tipy

  • Pravidelné restarty – Pomáhají uvolnit RAM a optimalizovat výkon.
  • Žádné zbytečné pluginy – Odstraňte nepoužívané nebo náročné pluginy.
  • Vyhněte se velkým farmám – Velké farmy s velkým počtem entit zvyšují zátěž serveru.

S těmito kroky bude váš server běžet rychleji a bez lagů! 🚀